-reklama-

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zablokowana klapka od wlewu paliwa
alkhor Offline
Początkujący
**

Liczba postów: 3
Dołączył: Jul 2019
Reputacja: 0
Post: #1
Żarówka Zablokowana klapka od wlewu paliwa
W większości nowych aut klapka od wlewu paliwa jest blokowana automatycznie, kiedy zamykamy auto centralnym zamkiem. Mechanizm jest bardzo prosty. W bagażniku ulokowany jest mały silniczek z bagnetem/prętem, który to jest wysuwany, kiedy zamykamy auto lub chowany, kiedy auto otwieramy z centralnego zamka. Lata pracy w takich układach mechanicznych często dają o sobie znać, bo np. jedziemy zatankować na CPN, a tu się okazuje, że klapka wlewu paliwa jest zablokowana i nie można otworzyć tej klapki. Lub sytuacja odwrotna, pomimo zamykania auta centralnym zamkiem, wlew nie jest zablokowany. Zazwyczaj za ten stan odpowiada bardzo mały silniczek, który się wysłużył i szwankuje. Najprostszym rozwiązaniem jest zakup używanego zestawu lub nowy (raczej drogo wychodzi, a już na pewno w ASO) i wymiana zużytego mechanizmu blokady wlewu paliwa na nowy. Jednak często możemy awarię naprawić samemu. Należy tylko zdiagnozować, co jest przyczyną, że klapka od paliwa jest zablokowana lub nie chce się zamykać. Mechanizm jest bardzo prosty, bo oprócz wspomnianego bagnecika nic tam więcej nie ma, wszystkim steruje silniczek jak do zabawek dla dzieci. Jeśli to silnik niedomaga to jak wspomniałem albo wymieniamy mechanizm na nowy albo naprawiamy nasz stary. Zazwyczaj wystarczy wyjąc silniczek dokładnie go przemyć (może być benzyną) i przedmuchać. Często brud sprawia problemy. Jeśli to nie pomaga warto zdemontować szczotki, zamienić je miejscami lub nawet tylko obrócić. Często wyrobiona jedna strona jest wysłużona, ale druga będzie bezproblemowa. Tak było w moim przypadku. Silniczek wysuwał bagnet, ale nie był w stanie wsunąć ponownie tego bagnecika. Zwyczajnie silnik w drugą stronę się nie załączał. Jak rozbierzemy mechanizm zobaczymy, że silniczek posiada dwie malutkie szczotki, które można w prosty sposób wyjąć.

[Obrazek: 1_zablokowana_klapka_wlewu_paliwa.jpg]

Cały mechanizm w większości aut będzie schowany w bagażniku za osłoną tapicerki/pokrowca. Silniczek wlewu paliwa w Peugeot 607 jest tuż za tapicerką w bagażniku po prawej stronie. Wystarczy rozchylić tapicerkę (wykładzinę bagażnikową, która jest zamontowana specjalnymi kołkami), zaś mechanizm blokady klapki wlewu paliwa będzie schowany za mechanizmem otwierania pokrywy bagażnika.

[Obrazek: 2_zablokowana_klapka_wlewu_paliwa_peugeot_607.jpg]

Demontujemy dwie śrubki, wypinamy kostkę i mamy nasz mechanizm.

[Obrazek: 3_mechanzim_blokady_klapki_paliwa.jpg]

Na foto widać dwa kable, które podpiąłem celem testowania silniczka. Wystarczy bateria 9V lub napięcie z akumulatora, bo silniczki takie są zasilane napięciem 12V. W moim przypadku silniczek wysuwał bagnet, ale już nie wsuwał. Silnik sterowany jest napięciem tzn. jak w silniczkach od zabawek, kiedy przyłożymy kabel z plusem (+), a drugi z minusem (-) do pinów zasilania w silniczku będzie się kręcił w jedną stronę. Zamiana kabli, czyli tam gdzie wcześniej był (+) damy teraz (-), a tam gdzie był (-) damy (+) spowoduje, że silniczek będzie się kręcił w odwrotną stronę. Tak działa mechanizm blokady klapy wlewu paliwa. Kiedy chcemy auto zamknąć elektronika puszcza napięcie na mechanizmy ryglujące drzwi oraz silniczek blokujący klapkę od paliwa, co sprawia, że silnik wysuwa bagnecik i klapka od wlewu paliwa jest zablokowana. Kiedy chcemy otworzyć auto, sytuacja jest podobna z tym, że elektronika centralnego zamka puszcza napięcie, ale tam gdzie wcześniej był (+) teraz jest (-), silniczki kręcą się w odwrotną stronę, dlatego możemy albo zamknąć auto albo je otworzyć. Z tym, że napięcie, jakie jest podawane jest krótkotrwałe tak, aby tylko puścić zasilanie i aby załączyć silnik, który wysunie bagnet. Inaczej silnik próbowałby pracować cały czas, ale jak zobaczymy, może się on kręcić tylko przez pewien czas do momentu, aż wysunie się bagnet. Po tym procesie silnik będzie miał opór stawiany przez mechanizm ślimakowy, który może kręcić się do pewnego punktu, ale dla takiego silniczka w zupełności wystarcza krótkotrwałe napięcie, bo jest ono potrzebne po to tylko, aby wzbudzić pracę silniczka, który wysunie bagnet lub go schowa.

[Obrazek: 4_zablokowana_klapka_wlewu_paliwa_peugeot_607.jpg]

Jak opisałem często wystarczy tylko przemyć i dokonać inspekcji silniczka, bo zazwyczaj to on jest winowajcą, że klapka wlewu paliwa nam się nie otwiera albo nie zamyka. W ostateczności wystarczy kupić nowy mechanizm.

Co jeśli jednak pojechaliśmy na CPN z prawie pustym bakiem, a klapka od wlewu paliwa się zablokowała i nie możemy nalać paliwa? Między klapką, a karoserią jest mała przestrzeń. Jak zajrzymy w szparę to możemy dostrzec, mały metalowy bagnecik. Wystarczy płaski śrubokręt, aby wepchnąć ten bagnecik, aby odblokować klapkę wlewu paliwa. W sytuacji podbramkowej nie ma, co panikować wystarczy zachować zimną krew, a bak na pewno da się zalać paliwem.

Na koniec gdyby okazało się, że silniczek od mechanizmu blokady klapki wlewu paliwa jest sprawny. Można posłużyć się multimetrem i sprawdzić, jakie jest napięcie na kostce. Wystarczy wpiąć się w kostkę (trzeba będzie się zamknąć w bagażniku) i z pilota centralnego zamka wcisnąć przycisk zamykania auta, powinniśmy mieć jakieś napięcie na kostce, krótkotrwałe, ale około 12V lub troszkę mniej. Jeśli chcemy otworzyć wciskamy na pilocie otwieranie, a na multimetrze też powinniśmy mieć pomiar napięcia. Jeśliby się okazało, że na kostce, kiedy sterujemy zamykaniem/otwieraniem auta poprzez centralny zamek nic nie ma znaczy to, że na kostkę nie jest zapodawane napięcie. Przerwany kabel, bezpiecznik albo coś z elektroniką. Zazwyczaj jak działa reszta, drzwi się zamykają, bagażnik też to centralny zamek działa, ale problem jest z zasilaniem mechanizmu blokady klapki od wlewu paliwa.

Przykład, jaki tu opisałem dotyczy problemu z zablokowaną klapką od wlewu paliwa w Peugeot 607, ale mechanizm w zasadzie jest w większości aut podobny, a sposób działania tego mechanizmu w zasadzie identyczny. Proste sterowanie dwa kabelki zasilające silniczek i bagnecik blokujący wlew paliwa.

Peugeot 607 - Zablokowana klapa, klapka wlewu paliwa w aucie.
Awaryjne otwieranie wlewu paliwa i jego naprawa.
Co zrobić, gdy klapka wlewu paliwa się zablokowała lub się nie zamyka.


Na te i podobne pytania znajdziesz odpowiedź w tym materiale. Mam nadzieję, że komuś pomogę, bo ja czytając podobne poradniki, natknąłem się na temat w sieci gdzie ktoś opisywał jak trzeba zdemontować tylne koło w aucie. Absurd O matko
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-09-2019 11:43 przez alkhor.)
04-09-2019 11:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Botek Offline
Przyjaciel
**

Liczba postów: 78
Dołączyłczy: Nov 2012
Reputacja: OK
Post: #
Reklama
Dzisiaj 07:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  HackWro konkurs z nagrodą auto i pełny bak paliwa na weekend alicja 0 1,433 19-03-2013 15:58
Ostatni post: alicja

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości