Miałem ostatnio nietypowy problem z komputerem niedawno postawiony nowy system Windows i po paru dniach komputer zaczął się psuć, a dokładniej system. Ni stąd ni z owąd wyskoczył mi taki komunikat na systemie z Windows 8.1 [ekran śmierci]:
Kod:
Komputer napotkał problem i należy go uruchomić ponownie. Trwa zbieranie informacji o błędzie. Po zakończeniu tego procesu komputer zostanie automatycznie uruchomiony ponownie. I tu proces ukończenia naprawy komputera.
Aby dowiedzieć się więcej, można później wyszukać w trybie online ten błąd:
CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION
Oczywiście w sieci można znaleźć masę informacji, ale żadnego konkretnego rozwiązania.
No cóż pierwsze, co to pomyślałem może coś ze sprzętem, a najpewniej pamięć RAM się psuje albo uległa uszkodzeniu. Postanowiłem, więc zrobić test pamięci programem
MemTest86. Jest to dość dobry programik do testowania kości pamięci RAM w komputerze. Pamięć RAM zaraz obok samego systemu operacyjnego to najczęstszy elementem, który może mieć wpływ na niestabilną pracę komputera. Tak, więc jeśli mamy dziwne objawy wskazujące na problem z komputerem warto sprawdzić czy problem nie leży po stronie RAM.
Instrukcja używania programu MemTest86 – opis
Pobieramy program Memtest86 ze strony:
My będziemy mieli darmową aplikację, która nie wygląda tak jak ta pokazywana na stronie producenta (wersja płatna rozszerzona).
Najłatwiejszym sposobem na uruchomienie programu jest zrobienie bootowalnego dysku flash USB:
1. Pobieramy, więc zestaw memtest86 dla USB.
2. Wypakowujemy zestaw do jakiegoś katalogu na dysku.
3. Wpinamy jakiś USB i uruchamiamy dołączony do pakietu program imageUSB, aplikacja już będzie miała wskazany plik z obrazem do nagrania na dysk, my wybieramy tylko, który to ma być USB. Klikamy na Write to UFD. Pamiętaj wszystkie dane na nośniku zostaną wymazane.
4. Kiedy proces tworzenia bootowalnego MemTest86 się powiedzie uruchamiamy na nowo komputer odpalając pamięć USB. Cały proces uruchamiania w zasadzie jest zautomatyzowany raz tylko zatwierdzamy wybór testu klawiszem enter. Dalej program już sam wykonuje test pamięci RAM. Jak widać w moim przypadku wszystko jest OK. Uwaga dla testów dobrze jest zrobić kilka przejść np. raz skończy program testy, pozwalamy, aby wykonał testy np. 2, albo i 3 raz. Dobrze jest też wykonywać testy z osobna dla każdej z pamięci. Jest to trochę czasochłonny proces, ale jeśli zależy nam na 100% pewności, że pamięci są bez wad musimy poświęcić na to trochę więcej czasu. W moim przypadku test nie wykazał problemów z kościami pamięci RAM.
Pendrive mniejsza pojemność
Kiedy już skończymy zauważymy, że nasz pendrive ma jakoś mało pamięci. Przykładowo mój pendrive miał 1 GB przestrzeni, a okazało się, że po wgraniu MemTest pendrive zawiera mniejszą ilość dostępnej pamięci. Zwykłe sformatowanie w systemie Windows nic nam nie da. Uruchamiamy, więc raz jeszcze program z włożonym napędem USB do komputera, po czym wykonujemy zerowanie pamięci USB. Uruchamiamy na nowo imageUSB i wykonujemy czynności jak na załączonym zdjęciu.
Kiedy skończymy zauważymy, że jednak z naszym pendrive jest dalej coś nie tak. Pamięci USB albo nie widać w systemie Windows, albo jest ona rozpoznawana, ale nie można jej sformatować. Pod systemem Windows 8 nie można takiej pamięci USB sformatować w ogóle, nie wiem czemu, ale można sformatować pendrive pod systemem Windows 7 i wtedy już nasza pamięć USB wraca do stanu początkowego ma taką pojemność, jaka być powinna oraz jest prawidłowo rozpoznawana w komputerach.
Mam nadzieję, że ten
poradnik z MemTest oraz
sprawdzaniem pamięci RAM będzie pomocy wielu osobom.
P.S.

dodam, że problem z komunikatem nie dało się rozwiązać inaczej jak na nowo stawiając system Windows. Problem był bardziej złożony, ale uległa chyba uszkodzeniu architektura systemu Windows więc na nowo byłem zmuszony zainstalować system Windows.
Dla zainteresowanych w dziale Windows podaję jak można zweryfikować co odpowiada za problemy z komunikatami Blue Screen of Death BSoD, ang. Niebieski ekran śmierci w systemie Windows. Czasami tym sposobem można dojść rozwiązania problemu.
Link do materiału:
przyczyny powstawania bluescreen oraz czytanie plików zrzutów awarii DMP.